Reisverslag onderzoek vogels en vlinders op Cyprus

Reisverslag onderzoek reizen naar Cyprus

Een onderzoek reis van 21 t/m 26 maart 2024 met als doel de vogelreis en de vlinderreis naar Cyprus in 2025 voor te bereiden.

Dag 1 – 21 maart 2024

Vroeg vertrek vanaf Amsterdam, 06:00, wel een voorspoedige vlucht 3 uur en 45 min. Na de paspoortcontrole kunnen we naar de autoverhuur. Met een shuttlebus net buiten vliegveld, allemaal zeer goed geregeld. We rijden naar het riet en moerasgebied Akrotiri en kunnen gelijk al mooi diverse kwikstaarten kunnen waarnemen. Ook de Sporenkievit laat zich goed zien. Zwarte ibis, Lepelaar, Boompieper en nog meer leuke soorten. Na een uurtje of wat gevogeld te hebben rijden we naar een volgend gebied. Hier zien we een Oostelijke blonde tapuit en een Hop. In 45 minuten rijden we, een prachtige route, naar het hotel. Prima ontvangst en zeer fijne kamer. we kunnen genieten van een Appelvink, Kanarie en veel (Vale)Gierzwaluwen. Gegeten in het hotel wat ook prima smaakt. Na de maaltijd op zoek naar Cyprisch dwergooruil. We vinden er drie, roepend, zittend in de boom en vliegend. Een mooie afsluiting van onze eerste al zeer geslaagde dag op Cyprus.

Dag 2- 22 maart

Vroeg opgestaan met een concert van vogels vanaf het balkon. Kleine torenvalk, Kanarie, Merel (ondersoort), Grote lijster en Sijs. Ontbijt is prima verzorgd. We rijden vandaag richting de kust. Een prachtige route door de bergen met mooie veldjes langs een rivierbedding. We stoppen langs de weg voor wat leuke vlinders en orchideeën . We zien daarbij naast de kleine zwartkop ook een Ruppels grasmus en een Balkanbaardgrasmus.

Aan de kust staat aardig wat wind. We genieten van grote groep Spaanse mussen en een Izabeltapuit. Bezoek aan een Dam levert een mooie Cypriotische rotsagaam (endemische hagedis) op en een Arendbuizerd. Daarna door naar drie bassins met riet voor watervogels. We halen lunch in de supermarkt en eten buiten op een muurtje. De Arendbuizerd komt lekker laag overvliegen. We rijden een leuk weggetje in wat we vanaf nu het ‘Hoppenlaantje’ noemen. We zien er zeven in totaal en ook veel klein spul zoals Kleine zwartkop, Ruppels grasmus, Braamsluiper en Zwartkop. We komen uit bij een mooie rivierbedding waar we onze eerste libellen zien. Ook zien we vijf Kuifkoekoeken en wederom de Arendbuizerd. De bassins leveren niet de gewenste soorten op, hier moeten we meer tijd in steken.

We willen graag het bezoekerscentrum bezoeken maar het was gesloten. Wel zitten er twee Kuifkoekoeken in een boom, een buitenkansje. We rijden terug naar het hotel. Waar we eten en in de avond geen geluk hebben met de uiltjes. Waarschijnlijk te koud want het is 4 graden buiten. Als we boven zitten horen we ze later nog wel roepen, ze zitten er toch.

Dag 3 – 23 maart

We pakken de spullen weer in de auto en rijden via een mooie route naar een riet moerasgebied. We nemen de tijd om op zoek te gaan naar gave steltlopers, kwikstaarten en de Zwarte frankolijn. Deze patrijsachtige is hier veel voorkomend maar laat zich meer horen dan zien. Het lukt ons, met enig geduld, om dit icoon goed te bekijken. Ook de Sporenkievit werkt uitstekend mee. Het is genieten vandaag van de vele steltlopers en kwikstaarten als de Balkan- en Russische gele kwikstaart. Ook kunnen we Kwak, Koereiger en Lepelaar waarnemen.

Naast de gewone Torenvalk zien we ook Kleine torenvalk en een jagende Slechtvalk. Kleine zwartkop zingt lekker zichtbaar vanaf een tak, maar de Menetries zwartkop laat zich alleen maar horen. Wel zien we een fraaie Braamsluiper. Libellen als Zuidelijke keizerlibel, Zwervende heidelibel en Lantaarntje zijn een cadeau om zo vroeg in het seizoen te kunnen zien.

In de middag rijden we naar ons tweede hotel in de omgeving van Larnaca. Uiteraard bezoeken we gelijk enkele leuke gebiedjes in de omgeving. Dat levert ons al een mooi Ortolaan op. We vinden een gaaf restaurant aan de zee waar we heerlijke visgerechten uitproberen.

Dag 4 – 24 maart

Cape Greco is een fraaie rots die uitsteekt in de zee, een mooie ruige kustlijn is prachtig om te zien. Dit is ook één van de eerste plekken waarbij vogels aan land komen. We wandelen een mooi pad door scrubs en horen werkelijk overal tikjes en kleine geluidjes. We kunnen genieten van grasmussen als de Ruppels-, Cyprisch-, Oostelijk orpheus- en Brilgrasmus. Op de grond scharrelen Oostelijke blonde-, Bonte- en Cyprisch tapuit. Op de rotsen zien we Aziatische steenpatrijs en zingt de Blauwe rotslijster.

In de middag bezoeken we een waterzuivering waar we uitkijken voor Waterhoen en Klein waterhoen. Een groep overvliegende Purperreigers zijn een verrassing, want die hadden we nog niet verwacht. Dit is ook gelijk een mooi gebied voor de vlinders, en ook die vliegen al vroeg in het seizoen. We zijn erg blij met het Oostelijk tijmblauwtje, Oostelijk resedawitje en Oostelijk marmerwitje.

Op de terugweg rijden we langs een gebied waar door zoutwinning een goede habitat voor steltlopers is ontstaan. We kunnen gelijk genieten van gave strandlopers en plevieren. Ook de zwaluwen vliegen hier volop. Een erg soortenrijke dag in prachtige landschappen. In de avond dineren we gezellig in een plaatselijk restaurant. Tijdens de avondwandeling verbazen we ons over de grote hoeveelheid grote vleermuizen die rondvliegen. Ze hangen overdag in de palmbomen en heten Nijlroezet, een soort uit Afrika.

Dag 5 – 25 maart

Een winderige dag vandaag. We bezoeken verschillende interessante gebieden en kijken zelfs ook over zee. Dit levert een Grote stern op, het valt ons op dat er nog weinig meeuwen en sterns vliegen. Dit is in april, als de trek goed op gang komt, wel anders. Verschillende waterreservoirs leveren een aantal eenden soorten op die uit de wind dobberen. Op de zoutpannen staan de Flamingo’s met de kop in de veren. Maar er scharrelen toch wel wat leuke steltlopers rond.

Na de lunch rijden we langs velden met bloemrijke vegetatie en losse struiken. Door de wind zien we nu weinig maar het zijn velden met veel potentie voor Roodpootvalk en Klapeksters. Er vliegen wel enkele vlinders, dus ook daarvoor is het een goede plek. Een drooggevallen embalse is naast veel zwaluwen een goede plek voor vlinders en libellen in het seizoen.

Een mooie kijkhut in een riet/moerasgebied is een uitkomst als het hard waait, zo blijkt. We kunnen hier rustig genieten van Steltkluten en Dodaars. Een Palmtortel gaat vlak voor ons zitten. We maken er ondanks de omstandigheden een mooie vogeldag van en dineren in ons hotel. Een eenvoudige maar prima maaltijd, weten we dat ook weer. De wind is inmiddels stormachtig geworden, dus een avondwandeling zit er niet in.

Dag 6 – 26 maart

Na het ontbijt en de gebruikelijke uitcheck perikelen is er nog tijd over om een uur te vogelen. We proberen de zoutpannen vlakbij het hotel en zien daar Flamingo’s en steltkluten. Bij het waterreservoir waait het behoorlijk maar we kunnen mooi Zomertaling en Witoogeenden waarnemen. Op een kaal stoppelveld stikt het van de kleine vogels. We zien Kortteenleeuwerik, Balkan kwikstaart, Ortolaan, Bruinkeelortolaan en Izabeltapuit

Dan is het tijd om de auto in te leveren en worden we door de chauffeur netjes bij de vertrekhal afgezet. Na een voorspoedige vlucht, 4,5 uur, zetten we weer voet op Nederlandse bodem. Het was een heerlijke onderzoekreis die ons voor zowel de vogelreis als de vlinderreis een schat aan informatie heeft opgeleverd.

In totaal hebben we 126 soorten vogels kunnen waarnemen. Dit alles in zo’n vier en halve dag vogelen in een tijd dat de vogeltrek nog moest gaan losbarsten. De hoeveelheid orchideeën en andere bloemenpracht was fantastisch om te zien en de habitat voor vlinders en libellen is veelbelovend. We kijken nu al uit om in van 1 t/m 8 april de vogelreis, en van 17 t/m 24 juni de vlinder/libellenreis te organiseren.