Vlinderen in de Zwitserse Alpen 2023

Een reisverslag van onze reis Vlinderen in de Zwitserse Alpen van begin juli 2023.

Lees hoe we met een kleine groep van zeven enthousiaste vlinderliefhebbers en macrofotografen een mooie week beleefd hebben. Vlinderen tussen de prachtige bergen van het Zwitserse Kanton Wallis. In totaal hebben we 95 vlindersoorten gezien waarvan enkele zéér speciale soorten.

Deelnemers: Addy, Frank, Sandra, Kees G, Suus, Kees vd D en Hans
Gidsen: Chris de Nooijer en Annemieke Spoelman
Organisatie: Goldcrest Nature Tours

Dag 1 – maandag 10 juli:

Vanuit ons overnachtingshotel in Balsthal, Zwitserland rijden we samen met Hans en Sandra om 9 uur weg om in Bern drie deelnemers op te halen. Kees G. en Suus die we al ontmoet hebben in Balsthal rijden verder met hun eigen auto naar onze eerste stop.

Op de afgesproken plek in Bern staan Addy, Frank en Kees ons al op te wachten. Met een vollere bus rijden we naar het meer van Geneve, vanaf een parkeerplaats hebben we een prachtig uitzicht over het meer. Gelijk maken we live kennis met elkaar en rijden we gezamenlijk verder naar ons verblijf in Simplon Dorf.

Omdat we wat te vroeg zijn om in te checken rijden we gelijk door naar een leuke vlinderplek. Annemieke blijft in de nabijheid van de bus en de groep kan zich al gelijk mooi vermaken met de eerste Alpine soorten. We zien mooi een Zilvervlek en een Woudparelmoervlinder. De eerste Alpen- en Tweekleurige hooibeestjes worden gezien en er vliegen al wat Erebia soorten.

Als het namiddag is kunnen we inchecken bij het door een familie, Rita & Romeo, gerunde hotel in Simplon Dorf. We kunnen gebruik maken van de avondmaaltijd na eerst een lekker koud drankje op het terras. De maaltijd smaakt ons uitstekend en na een ronde determinatie kunnen we de eerste dag met 28 soorten vlinders invullen. Best leuk voor een reisdag.

Dag 2 – Dinsdag 11 juli:

Onze eerste volle dag vlinders kijken in het berggebied rondom Simplon. We maken een mooie wandeling langs een berghelling die vol staat met bloemen. In de ochtend hangen de vlinders nog aan de bloemen wat supergaaf is voor de foto’s. Als het warmer wordt zien we steeds meer vlinders de vleugels opendoen en gaan vliegen. En we zien héél veel vlinders, we worden er blij van.

Verschillende Erebia soorten zoals Voorjaarserebia, Alpen-zijde erebia en Parelmoervlinders als Titania’s worden gezien. Een Apollovlinder gaat mooi op een muurtje zitten voor de foto. We vinden wat drinkplekken waar meerdere blauwtjes en kleinere erebia’s zitten te drinken. Een gave soort is het Alpenblauwtje die door de meeste goed gezien en gefotografeerd wordt. Ook vandaag zien we weer veel Tweekleurig en Alpenhooibeestje, later blijkt er ook de zeldzame Darwins hooibeestje gefotografeerd te zijn.

We hebben ons lunchpakket bij ons en lunchen lekker in het gras tussen de vlinders en vogels. Lastig om even rust te pakken om te eten, want er is veel verleiding om ons heen. Morgenrood en Rode vuurvlinder zijn bijna niet te weerstaan. Na meerdere Zwartspriet-, Geelspriet- en Groot dikkopje gezien te hebben vinden we eindelijk een spikkeldikkopje, een Bretons en een Groot spikkeldikkopje. Er vliegen er niet zoveel, net zoals de blauwtjes. We vermoeden dat het te maken heeft met de droogte van vorig jaar zomer/najaar en de koude natte lente.

Na een gezellige maaltijd met anekdotes van onze gastvrouw Rita en determinatie van onze groeiende soortenlijst gaan we voldaan naar ons bed. Inmiddels is er een flinke depressie het dal in gekomen en gaat het flink regenen.

Dag 3 – Woensdag 12 juli:

In de ochtend is het nog niet helemaal droog, maar desalniettemin gaan we toch op pad. Dit keer gaan we hogerop de Simplonpas kijken naar andere soorten vlinders. We wandelen hier door mooie vochtige stukken veen, met bijbehorende soorten. Zo zien we al gelijk diverse fraaie soorten orchideeën. Naast de Gevlekte rietorchis, Zwarte-vanille orchis vinden we ook de Zomerschroeforchis.

Vlinders vliegen er ook maar het is wat aan de frisse kant, dus grote aantallen zijn het nog niet. Het Veenbesblauwtje hoort echt thuis in deze habitat dus super dat we deze soort goed kunnen waarnemen. Ook het Veengeeltje laat zich af en toe zien. Een fraaie Venwitsnuitlibel gaat even op het pad zitten. Helaas, ook voor Libellen is het te koud.

Na een lekker bakkie koffie lopen we een stukje de andere kant op wat gelijk een Zuidelijke aardbeivlinder oplevert. De prachtige Alpine flora staat er super bij, wat betreft de planten is er ook veel moois te zien. In de groep is er ook veel kennis over de planten dus veel soorten worden op naam gebracht. Dat geldt ook voor de vele andere soorten insecten en met name de nachtvlinders. Er worden zeer mooie soorten gezien die allemaal op de algemene soortenlijst komen.

We rijden een stukje hoger en bewandelen een pad op een berghelling. Dit is een groot succes want de Simplonbergerebia wordt door iedereen gezien en gefotografeerd. Dit is een zeer zeldzame soort die alleen maar op deze locatie gezien wordt. Naast deze soort zien we ook Herders parelmoervlinder, Gewone en Alpen-zijde erebia, Bergluzernevlinder, een Distelvlinder en heel veel Klaverblauwtjes.

De maaltijd smaakt ons weer fantastisch en het uitzoeken van de geziene soorten is weer leuk en leerzaam. Dat de Simplonbergerebia gelukt is stemt ons erg “happy” 😊

Dag 4 – Donderdag 13 juli:

We hoeven pas om 11:00 uit te checken dus de ochtend wordt benut om nog een keer bij de Simplonpas te vlinderen. Helaas blijft de bewolking wat hangen tussen de bergen dus niet erg gunstig voor de vlinders. We zien een Edelhert scharrelen en gelukkig ook nog een aantal mooie vlinders.

Na gedag gezegd te hebben tegen de vriendelijke mensen van ons hotel gaan we richting het dal. We maken een stop bij een natuurgebied het Phyn Finges. Een riet gebied waar we hopen het Staartblauwtje, enkele Libellensoorten en mooie vogels te treffen. We kunnen genieten van Bijeneters, Zwarte wouw en een Steenarend. Ook vliegt er mooi een Woudaap voor langs. Annemieke ziet een Staartblauwtje maar dit blijkt ook gelijk de enige waarneming te zijn.

Er worden enkele Juffers en Libellen gezien, daar willen we nog eens nader naar gaan zoeken. Er komt abrupt een eind aan de pret als we tijdens het nuttigen van onze lunch de Zwitserse politie aan zien komen rijden. 5 minuten en twee bekeuringen later rijden we teleurgesteld weg. Sinds mei van dit jaar mag je er niet meer parkeren, en Chris en Annemieke hebben het bord bij de ingang totaal gemist. Helaas, maar het is niet anders.

We vervolgen onze route door bij Sion omhoog te gaan naar onze eindbestemming boven de 2000 meter hoogte. Deze plaats ligt helemaal achter in de vallei, en het is een hele klim om daar te komen. De uitzichten zijn magnifiek en worden steeds ruiger als we verder de vallei inrijden. Aangekomen bij ons hotel zijn we allemaal stil van het schitterende uitzicht.

Iedereen zoekt even de rust van de kamer op en gaat op eigen gelegenheid nog wat vlinderen rondom het hotel.

Het diner is prima verzorgt in dit meer dan 100 jaar oude gebouw. Addy en Frank wagen zich aan de Zwitserse specialiteit, een kaasfondue. Het smaakt allemaal uitstekend en tevreden zoeken we na deze enerverende dag allemaal ons bed op. Hoewel wat uurtjes in de auto hebben we deze dag toch nog 40 soorten Dagvlinders gezien en zelfs 10 nieuwe soorten bijgeschreven op de lijst. De teller staat nu op 76 soorten.

Dag 5 – Vrijdag 14 juli:

We maken vandaag een mooie wandeling langs de bergrivier net onder het hotel. Nu er minder smeltwater uit de bergen komt is de rivier een rustig kabbelende stroom. We beginnen de dag al goed met een Zwartblauwtje die mooi hangt aan een grashalm. Er vliegt een Apollovlinder en we zien Woudparelmoervlinder, Titania’s parelmoervlinder en Grote erebia. We zien vandaag heel veel vlinders vliegen, met als resultaat 54 soorten. Een bijzondere waarneming is een Oranjetipje, die verwacht je niet meer rond deze tijd.

De grote hoeveelheden Parelmoervlinders, Erebia’s en Klaverblauwtjes zijn enorm. Bergluzerne vlinders zijn ons te snel af voor een foto. We genieten van het prachtige uitzicht op de gletsjers en de hoge bergpieken. De bloemen staan er schitterend bij met vele soorten Alpine planten. Meerdere Gentiaan soorten en zelfs Edelweiss wordt gevonden.

De meest zeldzame soort van deze vlinderweek in Zwitserland is een gehavend blauwtje. Als we druk bezig zijn met het fotograferen van een Duinparelmoervlinder valt ons oog op een aantal drinkende blauwtjes op de grond. Een blauwtje ziet er best wel apart uit, zo een hebben we nog nooit gezien. Helaas is een vleugel niet helemaal ontwikkelt maar gelukkig is de tekening van de andere vleugel goed te zien. Na speuren in een vlinderboek met ondersoorten blijkt het een bijzonder zeldzame ondersoort van het Veenbesblauwtje te zijn, Agrides optilete f. subtus radiata. Hier zijn we uiteraard heel erg blij mee.

Het was een prachtige en warme dag met heel veel vlinders en enkele bijzondere plantwaarnemingen. We sluiten de dag af met een diner in een Pizzeria restaurant. Met determineren komt er nog een bijzondere waarneming boven water. Kees vd D heeft een Oranjebonte parelmoervlinder gefotografeerd, een geweldige waarneming en één waarvoor we juist deze hoogtes opzoeken.

Dag 6 – Zaterdag 15 juli:

De groep maakt vandaag een wandeling op de berghelling boven het hotel. Het wordt een prachtige maar steile wandeling met mooi uitzicht op de hoge pieken en gletsjers. Het begint al goed als we net uit de auto gestapt zijn. Een kakelverse Koninginnepage hangt aan de bloemen in de berm. Er worden op de eerste weide al mooie vlinders waargenomen. Vals bruin blauwtje, Knoopkruidparelmoervlinder en Gele luzernevlinder. Een Notenkraker laat zich goed zien en fotograferen.

We wandelen nog wat hoger en komen op de bomengrens uit. Hier vliegen weer andere soorten vlinders. We stuiten al gelijk op een Oranjebonte parelmoervlinder. Op de weides ontdekken we bij een drinkplek het Noordelijk Manschildblauwtje, een bijzonder gave soort. Ook de Alpenparelmoervlinder en de Gletsjervlinder wordt gezien. Parende Tijmblauwtjes zijn zelfs met de telefoon te fotograferen, die hebben het druk met elkaar.

Als de wolken dikker worden besluiten we om rustig terug te gaan. De euforie is compleet als Chris een Lammergier ziet overvliegen. Iedereen kan deze machtige vogel zien overvliegen. Het was een prachtige dag op de hogere alpine weides.

We dineren gezellig in ons hotel en laten het ons goed smaken. Tijdens het determineren kunnen we al voorzichtig de balans opmaken. Het is een zeer goede week geweest en we hebben prachtige soorten vlinders kunnen zien. De knallers zijn de Simplonbergerebia, Oranjebonte parelmoervlinder en het bijzondere Veenbesblauwtje Agrides optilete f. subtus radiata. Op plantengebied kunnen we ook een mooie lijst opmaken met wel 7 soorten orchideeën, diverse Gentiaan soorten en het iconische Edelweiss.

Dag 7 – Zondag 16 juli:

Ook hier hoeven we pas om 11:00 uur uit te checken dus iedereen kan nog lekker even genieten van wat extra vlindertijd. Kees G en Suus gaan na het ontbijt rijden naar Aosta, dus daar nemen we alvast afscheid van. Hans en Kees vd D maken een wandeling naar boven om de Oranjebonte parelmoervlinder nog een keer te vinden, en misschien wel de Witbonte parelmoervlinder. Addy en Frank wandelen op de mooie weide die we gisteren ook bezocht hebben. Ze kunnen daar nog een keer genieten van de prachtige bloemen. Sandra loopt een wandeling onderlangs het hotel en kan nog enkele fraaie foto’s maken.

Dan wordt het om 11:00 tijd om de rit naar beneden te gaan maken. In Bern zetten we Kees af en met de overgebleven deelnemers rijden we naar ons hotel in Duitsland. Daar genieten we van een heerlijke maaltijd in een gezellige ‘Biergarten’.

Slotwoord:

We kunnen terugkijken op een prachtige vlinderreis in de Zwitserse Alpen. We hebben het getroffen met het weer en de mooie groene alpenweides. In totaal hebben we 95 soorten Dagvlinders gezien. De aantallen en soorten Spikkeldikkopjes viel tegen en we misten ook het Witstreepblauwtje. Alles hangt samen met temperatuur en andere weersomstandigheden, het blijft natuur en het is elk jaar weer anders. Libellen hebben we niet veel kunnen zien maar de bijzondere flora maakt dat meer dan goed.

Kortom een heerlijke week vakantie vieren in de prachtige Alpen met mooie natuurbeleving en waarnemingen. De vele foto’s zijn een blijvende herinnering aan deze mooie reis. Interesse in deze vlinderreis? Bekijk meer informatie op Vlinderen in de Zwitserse Alpen . Enkele andere populaire vlinderreizen vind u hier populaire vlinderreis. Zit uw droomreis vol? Neem Contact met ons op, wij denken graag met u mee.