Reisverslag: Lente in de Camargue 2023

Eind april 2023 begon onze vogelreis Lente in de Camargue. Hieronder leest u een reisverslag van deze vogelweek in het zuiden van Frankrijk. Aansluitend de soortenlijsten met de vogelsoorten per dag en de overige waarnemingen per week. In totaal hebben we 129 soorten vogels waargenomen, op een rustige wijze vogelen met zes deelnemers en twee gidsen. Veel leesplezier met dit Reisverslag: Lente in de Camargue 2023.

Deelnemers: Ellen, Arlene, Piet, Martin, Jaap en Hans
Gidsen: Chris de Nooijer en Annemieke Spoelman

Reisdag: 23-04-2023

Vandaag een lange reisdag via Eindhoven naar Villié Morgon. Daar staat ons hotel voor één nacht. Als we in Eindhoven Ellen en Piet verwelkomen zijn we voor de reisdag compleet. Arlene en Martin zijn al eerder opgestapt en met z’n zessen rijden we naar het zuiden via de Route du Soleil.

In de namiddag treffen we Jaap en Hans die al lekker relaxed aan een drankje zitten in de lobby. We eten gezamenlijk een prima maaltijd in het hotel. Een aantal duikt daarna gelijk zijn of haar bed in, maar er zijn een aantal liefhebbers voor een wandeling te porren.

Dag 1: 24-04-23

Het ontbijt is uitgebreid en we kunnen goedgevuld op pad. De rit verloopt zeer voorspoedig met, zoals gebruikelijk, een klein oponthoud bij Lyon. Degastheren van onze B&B zijn verbaast om ons al zo vroeg te zien maar we mogen toch al na een kwartier onze kamers in. Het is een prettig uitziend verblijf en in een natuurlijke omgeving. Zo vliegt er al gelijk een Slangenarend over het huis en blijkt er elke dag een Hop op het gras te zoeken naar Emelten.

We maken onze eerste wandeling vanuit het verblijf en kunnen al gelijk mooie soorten noteren. Zwarte Ibis, Steltkluut, Zwarte Wouw, Bijeneter en Flamingo worden gezien en gefotografeerd. Na wat speurwerk vinden we zelfs een piepklein Boomkikkertje in de Bramen. Deze soort geeft, zoals we later op de avond horen, samen met de Iberische Meerkikker een oorverdovend concert.

We eten ons diner in een restaurant in de buurt, Le resto du Paty. Een gezellig ingericht restaurant met wat lokale gerechten op de kaart. We laten het ons smaken en we stappen voldaan ons bed in.

Dag 2: 25-04-2023

Onze eerste volle dag vogels kijken beginnen we in de Camargue. We rijden een mooie route door eerst het agrarische deel wat overgaat in meertjes met riet en andere natte vegetatie. We kunnen gelijk genieten van heel veel vogels. We zien Purperreigers, Flamingo’s, Lachstern, Steltkluut en zelfs een Purperkoet. Een goed zichtbare Cetti’s zanger laat zich goed bewonderen en zelfs fotograferen.

Arlene ontdekt het digiscopen en is verheugd dat ze voor haar Polar Steps leuke foto’s kan maken. In de middag rijden we naar Arlés , om in de Intermarche brood en beleg te kopen. We rijden terug naar de Camargue en lunchen lekker in het gras. Rustig kan er niet gegeten worden want al snel wordt er een Slangenarend gezien.

Er verschijnen nog meer roofvogels in de lucht, in totaal zien we drie Slangenarenden. Iedereen is zeer verheugd met deze waarneming.

We kijken bij verschillende observatiepunten en eindigen onze dag bij een groep Flamingo’s die vlak naast de kant in het water staan. Zichtbaar genieten we van deze prachtige vogels, die ook nog wat showtjes weggeven. Er worden veel foto’s gemaakt van toch wel het icoon van de Camargue. Als we bij ons verblijf aankomen nemen we gezellig een koud drankje op het terras. Dineren doen we bij La Grange in Sant Maries de la Mer. Zo zien we ook voor het eerst de Middellandse zee. Ellen kan het water niet weerstaan, al blijft het bij pootje baden 😉

Dag 3: 26-04-2023

Les Alpilles is een niet al te hoog berggebied in de Provence. Een totaal andere habitat als de Camargue, hier kunnen we weer andere soorten vogels vinden. We rijden naar een van de vele bergdorpjes waar we aan de wandeling starten. Hoewel niet erg stijl, je merkt het goed dat je in de bergen loopt. De eerste Provençaalse grasmus wordt al gespot. En we vermaken ons met een mooie vlinder, het  Resedawitje. Het landschap is prachtig en onze verwondering groot. Helemaal als we in een grote roofvogel een Vale gier spotten. Deze verwacht je niet in deze omgeving, maar wat een supergave waarneming. Later hoorde we dat er een groep Vale gieren vanuit Remuzat en de Gorges du Verdon zich afgesplitst heeft om wellicht in Les Alpilles een nieuwe broedlocatie te vormen.

Martin en Hans staan te kijken naar een klein vogeltje in de struiken. Annemieke kan deze determineren als een Westelijke Baardgrasmus. Ellen kan er wat foto’s van maken. We vervolgen een ander pad en het wordt steeds mooier. We zien veel hagedissen wegschieten als we langslopen. Vlinders vliegen over de bloeiende vegetatie. We zien een Blauwe IJsvogelvlinder en het Geel oranjetipje. Een zeer spannend uitziende Duizendpoot kan nog net worden gefotografeerd door Hans. Jaap weet te vertellen dat het een zeer giftig exemplaar is.

Op onze rustlocatie vliegt er een Slangenarend vlak over ons heen, prachtig. Op de terugweg ziet Chris dan toch nog de doelsoort van deze wandeling, de Havikarend! Deze prachtige en zeldzame Bonelli’s Eagle vliegt net te ver voor een goede foto maar de waarneming is er niet minder om. Door de verrekijker is deze prachtige roofvogel zeer goed te bekijken. Dan vliegt er een tweede exemplaar over, wat een geluksvogels zijn we.

Na een heerlijke picknicklunch onder de bomen rijden we naar een klein vliegveld in de omgeving. Deze plek is altijd goed voor wat Leeuweriken en hopelijk een Kleine Trap. We zien Kuifleeuwerik en Grauwe gors maar niet zoveel als dat wij hier gewend zijn. Chris ziet een Kleine Trap maar als we de telescoop erop willen zetten is deze niet meer te vinden. Bij het bezoekerscentrum halen we alvast toegangskaartjes voor de dag van morgen als we de Crau gaan bezoeken.

Terug bij ons verblijf kunnen we genieten van een koud drankje en een heerlijk kaas en worstplankje op het terras. De Hop vliegt af en aan dus ook daar kunnen we ons mee vermaken. De avondmaaltijd nuttigen we bij Resto Le Paty, waar Hans met zijn steak tartaar voor veel vertier zorgt.

Dag 4: 27-04-2023

Een feestelijke dag, en niet alleen omdat het Koningsdag is. Het is de verjaardag van Ellen. Bij het ontbijt wordt ze gefeliciteerd en ze is blij verrast met de leuke verjaardagskaart en een klein presentje van Arlene. We hopen dat we haar kunnen trakteren op een mooie dag met gave waarnemingen.

De Crau, een schraal kiezelgebied zonder bomen, is ontstaan doordat de rivier de Durance is verlegd. Op de droge rivierbedding is een groot kaal landschap ontstaan als een steppe. We wandelen vanaf de parkeerplaats waarbij we al gelijk twee Iberische Klapeksters kunnen zien. Verder scharrelen er Kuifleeuwerik, Kortteenleeuwerik en Tapuiten rond. Als we wederom de Vale Gier in het vizier krijgen is de jubelstemming compleet. Kant en klaar vliegt hij over ons hoofd. Ellen kan zich geen mooier cadeau wensen.

Als de hond van de schaapsherder een groep vogels opstoot kunnen we zien dat er tientallen leeuweriken liepen. Ook stoot de hond een Griel op, dat is dan wel weer handig,  we volgen de Griel en kunnen deze goed bekijken door de telescoop en verrekijkers.

In de kijk hut boven de stal van de schapen kijken we uit over een deel van de immense vlakte. Er vliegt een paartje Kleine torenvalk, er staat een broedtoren voor deze soort, en verder zien we wat Leeuweriken. Omdat de vogelsoorten wat tegenvallen en de honden van de schaapsherder flink blaffen gaan we verder met onze wandeling.

Chris spot een holletje van een grote spin, het blijkt de Europese Tarantula te zijn. Als die uit zijn holletje tevoorschijn komt worden er snel foto’s gemaakt. Het is een prachtig maar griezelig beest. Bij het water zien we nog wat Oeverlibellen, Weidebeekjuffers en de zeldzame Mercuurwaterjuffer.

Op de terugweg rijden we nog een keer de Camargue in. Hier zien we een Koekoek en een mooie Grauwe Kiekendief man. Bij een poeltje foerageren Steltkluten lekker dichtbij, iedereen kan zich goed vermaken met het fotograferen van deze mooie steltloper. Op het terras worden we getrakteerd op een koud drankje met een heerlijke kaas en worstplank door Ellen.

Onze maaltijd brengt ons in Saint Maries de La Mer. We eten bij een visrestaurant met de naam O Pica Pica, ze serveren alleen maar vis en schaaldieren onder het genot van een Cubaans muziekje. Het eten smaakt verrukkelijk en ook de drankjes in een kartonnen bekertje smaakt ons prima. In de groepsapp stuurt Martin zijn goed gelukte foto van de Tarantula, supergrappig zo vlak voor het slapen gaan 😉

Dag 5: 28-04-2023

De oostkant van de Camargue is de plek om wat meer steltlopers te vinden. We rijden richting de zoutpannen waar het beroemde Camargue zout gewonnen wordt. Al snel zien we onze eerste steltlopers, een grote groep Bonte strandlopers in zomerkleed scharrelen over een zandplaat. Als ze opvliegen schitteren ze in het zonlicht als ware het diamantjes. Ook enkele Krombekstrandlopers en Kleine strandlopers zitten in de grote groepen steltlopers.

Natuurlijk ontbreken de Flamingo’s niet, we zien er tientallen. Een enkele Steenloper in zomerkleed verrast ons. En de schattige Bontbekplevieren zorgen voor veel vermaak. We nemen uitgebreid de tijd om hiervan te genieten.

Dan gaan we op zoek naar een volgende specialiteit, de Vorkstaartplevier. We moeten er even naar zoeken maar als we een plek vinden waar ze rondvliegen blijken het er heel veel te zijn. We genieten van de vliegshow die ze weggeven, echt fantastische vogels met een sierlijke vlucht. Ze zijn net als Zwaluwen moeilijk te fotograferen door hun snelle bewegingen. Er schiet ook nog een Zwartkoprietzanger weg uit het lage riet en we zien en horen diverse kleinere zangvogels. Natuurlijk ontbreken ook hier de Bijeneters niet en zwemt er ook nog Beverrat. We zijn iets eerder terug bij ons verblijf om wat rust te pakken of om de vogels daar te fotograferen. De “tuinhop” is een leuke soort om moeite voor te doen. Ook de Boomkikkers op het terrein laten zich ontdekken. In de avond eten we lekker dichtbij, het blijkt een prima restaurant. We sluiten de avond af met een borrel.

Dag 6: 29-04-2023

Onze laatste dag vogelen in de Camargue willen we benutten om vogels te zien die nog niet gelukt zijn deze week. We bezoeken eerst een riet en moeras gebied. Het stikt hier van de vogels als Kleine zilverreiger, Purperreiger en Kwak. Ook de Purperkoet laat zich goed zien en Ellen ziet een leuk groepje Baardmannetjes vliegen.

Andere gave waarnemingen zijn de vele Libellen, Levendbarende hagedissen en een gifgroene Smaragdhagedis.

Als het wat warmer wordt gaan we na ons verplaatsen naar de bergen van Les Alpilles. Chris wil proberen om vandaag de Blauwe Rotslijster en de Scharrelaar te vinden. We weten een mooie plek, en al is het een stukje rijden, iedereen is voor.

Als we onze eindbestemming naderen zien we al een Scharrelaar, deze vliegt voor de bus uit dus een foto zit er niet in, maar in iedere geval hebben we de Scharrelaar gezien. We maken een korte wandeling bergop. Er staan hier bijzondere rots minnende planten en de vlinders vliegen hier goed. Piet is helemaal in zijn nopjes met soorten als Blauwe IJsvogelvlinder, Geel oranjetipje, Parelmoervlinder en Witjes.

We worden allemaal blij als Chris de Blauwe Rotslijster ontdekt boven op een rotspunt. Iedereen kan deze gave lijster soort goed bewonderen. Op de terugweg naar beneden zien we nog tussen de zwaluwen een Alpengierzwaluw vliegen, top. Op de route terug naar het zuiden ziet Annemieke ineens een Scharrelaar zitten op een draad in het veld. Chris draait de auto zo dat iedereen deze prachtige vogel kan zien en fotograferen. De missie is geslaagd en met deze prachtige dag op zak rijden we terug naar ons verblijf, daar worden we getrakteerd op een smakelijke kaasplank van de B&B eigenaars.

Omdat het vorige keer zo goed bevallen was gaan we op verzoek op onze laatste avond in de Camargue eten bij O’ Pica Pica, het visrestaurant. Het smaakt ons wederom verrukkelijk en met een voldaan gevoel nemen we afscheid van de Middellandse zee. Bij ons verblijf wordt er nog een kleine wandeling gemaakt onder begeleiding van zingende Boomkikkers.

Dag 7: 30-04-2023

Helaas moeten we vandaag weer richting huis. We nemen hartelijk afscheid van de twee B&B eigenaars. We hebben het uitstekend naar ons zin gehad in hun mooie verblijf. Jaap en Hans rijden zelf naar ons overnachtingshotel in het noorden van Frankrijk. Als de bus is ingeladen beginnen we aan de lange rit naar het noorden. Natuurlijk hebben we flink oponthoud bij Lyon, maar verder kunnen we goed doorrijden.

In de middag komen we aan bij de Abdij waarin ons hotel gevestigd is. Het ziet er prima uit en na het instaleren gaan we op zoek naar een restaurant. Nou dat wordt nog een ding, veel restaurants zijn gesloten of volgeboekt. Maar geen nood, er is een Pizzeria met een houtoven. De pizza’s en een drankje worden besteld en opgegeten in de kloostertuin langs de Moezel.

Reisdag: 01-05-2023

Als niet officieel onderdeel van deze vogelreis, volgt er nog een laatste reisdag naar Eindhoven. Na het ontbijt nemen we afscheid van Hans en Jaap die zelf terugrijden. In de bus wordt er tevreden teruggekeken op de vogelreis naar de Camargue. Er zijn mooie herinneringen gemaakt, die bewaart blijven in de foto’s en het leuke Polar Steps verslag van Arlene.

We kunnen terugkijken op een geslaagde reis met veel vogels, maar liefst 130 vogelsoorten. Prachtige natuurschoon met veel leuke waarnemingen, een uitstekend gelegen verblijf en heerlijke maaltijden.